התוכן הוא המלך - גם ובעיקר בקורסים דיגיטליים

על חשיבות הכנת תוכן מדויק, מעשיר ובעל ערך עבור הפקת קורס דיגיטלי איכותי

מיכל ליטבק - תוכן איכותי לקורסים דיגיטליים

מאת: מיכל ליטבק - סל מוצרי תוכן למינוף העסק - יעוץ | הדרכות | פיתוח

מיכל ליטבק - לוגו נורה

קורסים דיגיטליים תופסים תאוצה בשנים האחרונות, ועל אחת כמה וכמה בתקופה האחרונה בה אנשים למדו להעריך את הנוחות והיתרונות שבלימודים מקוונים.

בעלי עסקים רבים מעוניינים להפיק קורסים דיגיטליים ככלי מתקדם לשיווק העסק כאשר הקורס משמש לחשיפה, מיצוב כאוטוריטת ידע וגם, ולא פחות חשוב,  כהכנסה פאסיבית.

מהצד השני, הצופים מוצאים יתרונות רבים באמצעות לימוד עם קורס דיגיטליים:

לימוד דרך הרשת הוא קודם כל לימוד בנוחות מקסימלית, מכל מקום שנוח בו, בכל זמן שמתאים ומכל מכשיר. אפילו באמצעות הסמארטפון. שיעורים מוקלטים לרוב אינם מוגבלים לזמן צפיה וניתן לצפות בהם בכל זמן ולחזור ולצפות כשיש צורך וגם אין חשש מלהפסיד שיעור ("כי בדיוק היום הילד חולה") אין עלויות נסיעה וזמן יקר שמתבזבז בדרכים.

מה עוד כולם יודעים על קורסים דיגיטליים?

כולם יודעים שמדובר בקורסים מוקלטים בפורמט כזה או אחר ובהשקעה חד פעמית  שלאחריה יש לבעל העסק מוצר דיגיטלי ביד שהוא יכול למכור.

מה הרבה חושבים?

שקורסים דיגיטליים זו הכנסה פאסיבית קלה שמחליפה את הסדנאות הפרונטליות או הליווי האישי. זו טעות. קורס דיגיטלי שלא משווק יעלה אבק בדיוק כמו כל מוצר אחר שנמצא על המדף ולא נמכר.

אבל הפעם אני לא רוצה לדבר שוב על פעולות שיווק נדרשות ולא על אופן ההקלטה, אלא על מה שכולם לא באמת יודעים. ומה שבאמת חשוב בקורס הוא לא איכות הצילום אלא איכות התוכן.

אגב, במאמר מוסגר, איכות הקול, האודיו, חשובה מאיכות הצילום. זה ככה טיפ על הדרך. יותר מפריע לנו לשמוע אודיו באיכות נמוכה מאשר לצפות בוידאו באיכות נמוכה.

אז למה איכות התוכן חשובה?

כי התוכן יקבע אם הקורס מתאים לקהל שלנו, באמצעות התוכן שנביא והאופן שבו נביא אותו נוכל להתקבע בתודעה של הקהל שלנו כמי שיכול לתת להם ערך אמיתי.

תוכן מבחינתי משמעותו בחירת הנושא,  תתי הנושאים, כלומר השיעורים והפרקים וכן תכולת השיעורים.

אנשים נלחצים משלב הכתיבה ומעדיפים לדלג עליו. וזה בדיוק המרווח שבין קורס איכותי מאוד לפחות איכותי.

חשוב להבין שההקלטה והעריכה הם עניין טכני שניתן ללמוד ולעשות לבד או להעביר לאנשי מקצוע, אבל את התוכן אף אחד לא יכול לכתוב עבורכם. זה הידע שלכם וזו גם האישיות שלכם.

מעניין לדעת שהקלטת קורס אפילו עבור מרצים מנוסים היא חוויה שונה מאשר עמידה מול קהל חי. מעטים המרצים שמסוגלים לשלוט גם במיומנות ההקלטה וגם במיומנות של עמידה מול קהל.

כבר היו לי מקרים בהם לקוחות שרגילים להרצות ולהדריך באולמות מול עשרות אנשים ישבו אצלי  מול  המיקרופון ופשוט נאלמו, ב"א" או היו מעדיפים להעלם ב"ע".

את כל אלו כמו רבים אחרים שלחתי לעשות שיעורי בית ולכתוב את התוכן במלואו.

למה חשוב לכתוב את תוכן הקורס?

הפעילות של הכנת התוכן היא עקב האכילס של מרבית אלו שבמעוניינים להפיק לעצמם קורסים דיגיטליים. 

תוכן כתוב מאפשר לנו לוודא שכיסינו את כל מה שרצינו ללמד ושהתכנים מסודרים הן בסדר לימוד לוגי והן בסדר כרונולוגי.

הכתיבה, מלבד העברת ידע , היא גם חלק מהתרגול. כתיבה מאפשרת להגיע לתהליך ההקלטה ברמת מוכנות גבוהה יותר מה שמקצר ואפילו מוזיל משמעותית את עלויות העריכה.

כתיבה מאפשרת ללטש את התוכן, לבצע הגהה, ולהכין מראש מקטעי מעבר.

למי שחושש מהקלטה שנשמעת כמו קריינות אני רוצה להבהיר:

קודם כל, אז מה? גם יונית לוי מקריינת…. עדיף לקריין ולהעביר חומר וידע בצורה מקיפה, ברורה ונעימה מאשר מגומגמת ומבולבלת.

ודבר שני, יש גם טכניקות לאיך להישמע פחות קרייני ומאולץ.

אז אני רוצה לחלוק איתכם כמה כללים חשובים לכתיבת תוכן איכותי לקורסים דיגיטליים:

  1. כתיבה היא עניין של מוזה – לפעמים אני ממליצה לבחור לכתיבה מקום אחר מאשר מקום העבודה הרגיל. זה יכול להיות בבית קפה או בחצר, למשל. אני נוהגת לעיתים ללכת לספריה כדי לכתוב בה את התכנים שלי או לשנות מקום בבית. במקום חדר העבודה שלי אני לוקחת את הלפטופ למטבח, לסלון או אפילו משנה את מיקום השולחן בחדר לכיוון אחר.
  2. כיתבו את כל התוכן. רק מעטים מסוגלים לדבר למיקרופון ללא הכנת תוכן כתוב היטב, מעובד ומהודק. 
  3. הכתיבה תתבצע היא בהתאם לסילבוס שהוגדר. מדובר בלהתחיל קודם בכתיבה של שיעורי התוכן ורק בסוף של שיעורי מסגרת כגון מבוא וסגיר. אגב, את שיעורי התוכן אין הכרח לכתוב בסדר בו הם מופיעים. כתבו שיעורים על פי מה שזורם לכם (ראו סעיף #1).
  4. מי שחושש מהכתיבה וההקלדה המרובה יכול פשוט להקליט את עצמו ולתמלל או להשתמש בתוכנות להקלטת קול שממירות לטקסט כתוב.
  5. אני ממליצה על כתיבת טלפרומפטר ולא כתיבת טקסטים ארוכים. כתיבת טלפרומפטר היא כתיבה לעמודה צרה שמאפשרת לנו לתפוס את כל הטקסט בשורה במבט אחד, לטובת הקריינות.
  6. אם יצאו לכם שיעורים ארוכים מידי – פצלו אותם, גם אם באופן טכני בלבד. שיעורים קצרים וממוקדים תורמים לקשב והריכוז של הצופים.
  7. במידה ומשתמשים במונח מקצועי – יש להסביר אותו לפחות פעם אחת במהלך הקורס, בפעם הראשונה שמשתמשים בו.
  8. במידה ומשתמשים במונח לועזי – יש להביא תרגום או הסבר לפחות פעם אחת במהלך הקורס, בפעם הראשונה שמשתמשים בו.
  9. יש להוסיף דוגמאות למתן הסברים. למידה על ידי דוגמאות תורמת להבנה.
  10. יש לשים לב למקומות בהם נדרש או אפשרי להוסיף קובץ תרגול ללמידה עצמית או קובץ להעשרת ידע. בכתיבת התכנים יש לשלב איזכור של הקובץ במקום המתאים בשיעור.
  11. יש לעבות את השיעורים עם טיפים ותובנות. ידע אישי מייחד את המרצה ומעניק לקורס פאן אישי וייחודי בהשוואה לקורסים דומים באותו נושא.
  12. שפת הכתיבה דומה לשפה יומיומית תקינה: לא מומלץ להשתמש במילים גבוהות מידי כדי לא להישמע מאולצים ולא לייגע או להרתיע את הצופים ("כדלקמן", למשל) אבל גם לא שפה עממית מידי שמוזילה את הקורס ("אז סבבה חבר'ה" תשאירו בחוץ).
  13. להקפיד על מספרים ("שני דולרים" ולא "שתי דולר").
  14. להקפיד על יחיד / רבים בהתאמה.
  15. דיבר על העתיד מתחיל ב "א" ולא "י" ("אני אעשה" ולא "אני יעשה").
  16. אין לכלול ביטויים שאינם נאותים.
  17. יש להקפיד על פניה אחידה לאורך הקורס. למה הכוונה: אם משתמשים בגוף ראשון "אני" – להשתמש בו כקו מוביל. במקרה זה המרצה מאוד דומיננטי או מביא דוגמאות ותובנות מניסיונו. פניה כ"אנחנו" יוצרת הזדהות, כי זה אני ואתם. פניה כ"אתם" מתאימה למשימות.
  18. כדי להימנע מפניה מגדרית ואי נוחות לחלק מקהל הצופים, ובגלל הבעייתיות של השפה העברית, מומלץ להשתמש בפניה ברבים. אם הקורס מיועד לנשים בלבד, ניתן לכתוב / לדבר בפניה לנשים בלבד.
  19. יש להתאים את השפה לקהל ולנושא. לדוגמה, בקורס לילדים נשתמש בשפה בגובה העיניים, אפשר עם מעט סלנג, אבל מכבד.
  20. במידה וניתנות משימות במהלך הקורס, יש להגדיר מראש מתי יש לבצע את המשימות, כמה זמן הן לוקחות, האם נדרש להכין מראש חומרים (למשל, כלי כתיבה), האם כדאי לעצור את הצפייה, לבצע את המשימה ולחזור לצפייה או לבצע בסוף הקורס.
  21. כדי ליצור רצף ולסייע לצופה מומלץ בתחילת כל שיעור להוסיף פסקת איזכור על מה נלמד בשיעור הקודם ומה ילמד בפרק הקרוב.
  22. בסיום השיעור יש להביא סיכום קצר בן פסקה אחת שמתאר מה נלמד באותו שיעור ומה יילמד בשיעור הבא.
  23. בשיעור הראשון של כל פרק יש להוסיף פסקה המפרטת מה נלמד בפרק הקודם ומה ילמד בפרק הנוכחי.
  24. בשיעור האחרון של לכל פרק יש להוסיף פסקה מסכמת של מה נלמד בפרק הנוכחי ומה יילמד בפרק הבא.


אז כפי שהבנתם, כתיבת התוכן היא עקב האכילס של הכנת הקורס אבל עם קצת השקעה  ועריכת תוכן איכותית אפשר ליצור קורסים שמשדרים איכות ומביאים ערך וממצבים אתכם כבעלי ידע.

 כתיבה מהנה ובהצלחה, 

מיכל ליטבק

ליווי ברמת צעד-צעד לפיתוח קורס דיגיטלי - החל מהרעיון ועד המוצר המוגמר. השירות כולל פיצוח ופיתוח תוכן, הכנת מצגות נלוות, הקלטה ועריכה.

מעוניינים לשמוע עוד על פתרונות לפיתוח מוצרי תוכן שאנו מספקים?

השאירו פרטים וניצור עמכם קשר למידע נוסף

תוכלו למצוא אותנו:

דילוג לתוכן