מהם פודקאסטים ולמה כדאי להקליט אותם?

תסכיתים בעולם התוכן של בעל העסק להעברת ידע, לבניית מוניטין, מיצוב כאוטוריטה וקידום מוצרי העסק

מיכל ליטבק - הקלטת פודקאסטים

מאת: מיכל ליטבק - סל מוצרי תוכן למינוף העסק - יעוץ | הדרכות | פיתוח

מיכל ליטבק - לוגו נורה

מטרה
הפקת סדרת תסכיתים בעולם התוכן של בעל העסק במטרה לספק ידע, ליצור מוניטין, למצב אותו כאוטוריטה ולקדם את מוצרי העסק.

מה זה פודקאסט?
פודקאסט (Podcast) – שילוב של המילה Pod של נגן אפל iPOD עם המילה Broadcast באנגלית שמשמעותה שידור), היא תוכנית המביאה תוכן מוקלט מראש ומשודר באמצעות האינטרנט.
את הפודקאסט מקליטים, עורכים ואפשר להאזין לו דרך כל אחד מסוגי המכשירים שלכם (סלולרי, טאבלט או המחשב), בדיוק כמו שמאזינים לתוכניות ותסכיתים ברדיו. מכאן, אגב, המילה בעברית לפודקאסט היא "הסכת".

מהם התכנים שנמצאים בפודקאסטים?
תוכן הפודקאסט יכול להיות הרצאה בנושא המומחיות שלכם (או כמובן סדרת הרצאות) ויכול להיות ראיון שתערכו עם מרואיין שתזמינו להתארח אצלכם. בדיוק כמו ברדיו.

חשוב להבין שהתכנים לא פונים לכולם, אלא למי שהנושא ממש מעניין אותו ולכן חשוב להביא חומרים מעניינים, מקוריים, מעשירים וברמה גבוהה.

סוגי פודקאסטים:

פודקאסט מגיש – מביא הרצאה של בעל המומחיות.

פודקאסט דיאלוג – מביא דו שיח בין מראיין למרואיין.

אחד או הרבה?

לרוב, מדובר בסדרה של פרקים. מי שהפודקאסט שלכם מעניין אותו, יחזור להאזנה לפרקים הבאים.

מהם היתרונות בהקלטת פודקאסט?

מלבד היתרונות הברורים של העברת ידע שימצב אתכם כאוטוריטה בתחומכם, אנשים יכולים להאזין לכם בכל מקום ובכל זמן ואינם מוגבלים לשעה כמו בתוכנית רדיו. זהו אותו יתרון מוביל של קורסים דיגיטליים על פני קורסים פרונטליים. בנוסף, ניתן לשמוע שוב ושוב ולחזור למקטעים מעניינים ולדלג על מקטעים פחות…בדיוק כמו שאתם עושים כשאתם צופים בסרטון או בקורס מקוון.

איפה מעלים את הפודקאסט?

  • את הפודקאסט צריך לאחסן ברשת.
  • אפשר להעלות אותו לאתר שלכם או לחשבון היוטיוב שלכם. 
  • ניתן להשתמש בשירותים מאובטחים לאחסון קבצים כמו וימאו.
  • אפשר גם לפתוח חשבון באפליקציות הסטרימינג למיניהן כמו iTunes, Google Podcasts, Spotify, Podcast Addict ואחרים.


כיצד מאזינים לפודקאסט?
מי שמעוניין להאזין יכול גם הוא לפתוח חשבון באפליקציות הסטרימינג, להיכנס לאתר או לחשבון היוטיוב שלכם.
יש כאלו שמאפשרים למאזינים להוריד את הפודקאסט כקובץ למחשב או למכשירים הסלולריים וכך ניתן לשמוע בלי להיות מוגבל בחיבור לאינטרנט.

איך ואיפה מוצאים פודקאסטים?
ברחבי האינטרנט יש שפע עצום. פשוט "תעשו גוגל" על התחום שמעניין אתכם בצירוף המילה פודקאסט ותגלו עולם ומלואו.

בתשלום או בחינם?
זו כבר החלטה שלכם…
יש פודקאסטים שפתוחים להאזנה חינמית ויש בתשלום. 

תוכלו להפיץ את הפודקאסט כמוצר מקדם מכירות בחינם ותוכלו גם להעלות, למשל לאתר קורסים כמו Myco, וליצור באמצעותו הכנסה פאסיבית.
שוב, תלוי מה התוכן שאתם מביאים ומה המטרה שלכם.

מתי אנשים אוהבים לשמוע פודקאסטים?
בכל זמן. זו דרך נהדרת להעביר את הזמן ברכבת או באוטובוס או בזמן שאתם עושים כושר, משוטטים עם הכלב או סתם מתאווררים במרפסת. רוב האנשים שאני מכירה מנצלים את זמן הנהיגה והפקקים להאזין לפודקאסטים מעשירים במקום לקשקושים ברדיו.

מי ישמע את הפודקאסט שלי?
כשזה מגיע לפודקאסט – המאזין מחפש את התחום שמעניין אותו ובוחר מה לשמוע (כמו פרסום ב"משיכה" בגוגל).
לכן, מי שהתחום שלכם מעניין אותו יחפש אתכם. לכן, קהל המאזינים הוא ממוקד ותוכלו ליצור סביבכם קהילת מאזינים (ולקוחות פוטנציאליים!) שצורכת את התכנים שלכם.

איך משווקים פודקאסט?
כמו כל מוצר דיגיטלי…תצטרכו ליצור חשיפה במדיה: פוסטים, פרסומים ממומנים וכל דרך שיווקית מקובלת אחרת.

אז איך יוצרים פודקאסט?
כמו כל מוצר באשר הוא: קורס, מצגת, הרצאה ואפילו מוצר פיזי אחר חשוב להגיע מוכנים.
להקלטת פודקאסט יש כמה שלבים:
הגדרת המטרה
זיהוי קהל היעד
הכנת התוכן
הקלטה
עריכה
ואז יש לכם מוצר ביד שהוא קובץ שמע.

הגדרת המטרה
ראשית, הגדירו מה המטרה שלכם: חשיפה ומיצוב? מכירות? העברת ידע? אפילו תחביב בתחום מסוים?
יש לכך השלכות על הצורך שלכם בפודקאסט, ועל הנכונות שלכם להשקיע זמן ומשאבים.

זיהוי קהל היעד
השאלה הבאה שנשאל היא מי קהל היעד שלכם: ילדים, נוער, צעירים או מבוגרים? נשים או גברים? דתיים או חילוניים? חשוב להיות ממוקדים כדי להביא תכנים מעובדים בהתאמה למאזינים הפוטנציאלים שלכם. יש לזה משמעות הן מבחינת התוכן והן מבחינת שפת הדיבור ואופן הדיבור.

הכנת תוכן
הכנת התוכן היא שלב קריטי.
אם תאלתרו זה ישמע כך. למעטים בלבד יש יכולת לאלתר כך שהתוכן מוגש ברמה גבוהה.
גם אם אתם רגילים להרצות מול קהל, הישיבה מול המיקרופון היא שונה. האנרגיה שונה, התחושה שונה, סגנון הדיבור עשוי להיות שונה.
חשוב להגדיר את הנושא, חשוב להציג את עצמכם בהתחלה ובסוף, להכין פתיח וסגיר, לציין למאזינים מה השלב הבא (האזנה לפרק הבא, למשל) ולהכין את החומרים בשפה המתאימה לקהל (ובעברית תקנית!)
אם בחרתם בפורמט מגיש: חשוב לכתוב מראש את ההרצאה לקריין אותה (כן, ממש לכתוב מילה במילה) או לפחות להכין ראשי פרקים בסדר הנכון.
אם בחרתם בפורמט דיאלוג: חשוב להביא חומר רקע על המרואיין, להכין שאלות ותשובות ולא לשכוח להודות לו…

הקלטה
לצורך הקלטה נדרש מיקרופון ונדרשת תוכנת עריכה. אפשר כמובן ציוד נוסף. אבל…
חשוב לזכור שחשיבות איכות הסאונד בפודקאסט היא קריטית ומשמעותית.
הקלטה בציוד שאינו מקצועי, באיכות ירודה ועם רעשי רקע מוזילה מערך המוצר ומהרצון להקשיב לו.
לכן, חובה להשתמש בציוד מקצועי ואיכותי ובסביבה נקייה מרעשים ובהקלטה באיכות מעולה.

עריכה
את קובץ השמע יש לערוך ולחתוך מתוכו מקטעים מיותרים, נדרשת לעיתים השבחת סאונד, הוספת קטעי מוזיקה בהתחלה ובסוף ועוד.
עריכה מקצועית וחיתוכים מדויקים משדרגים את איכות הפודקאסט מחובבני למקצועי.

חשבתם שלהקליט פודקאסט זה רק להתיישב מול מיקרופון ולדבר? גם פודקאסט, כמו כל מוצר תוכן יש לתכנן, לאפיין ולהכין מראש.: נושא, קהל יעד, חקר מתמחים, נושאים, תכנים וכמובן ציוד.

מעוניינים לשמוע עוד על פתרונות לפיתוח מוצרי תוכן שאנו מספקים?

השאירו פרטים וניצור עמכם קשר למידע נוסף

תוכלו למצוא אותנו:

דילוג לתוכן