כיצד ללמוד בהצלחה עם קורס דיגיטלי

טיפים והמלצות ללמידה יעילה עם קורס דיגיטלי

מיכל ליטבק - מאמר - ללמוד בהצלחה עם קורס דיגיטלי

מאת: מיכל ליטבק - סל מוצרי תוכן למינוף העסק - יעוץ | הדרכות | פיתוח

מיכל ליטבק - לוגו נורה

כמי שעוסקת בפיתוח קורסים דיגיטליים ובליווי מרצים בעולם הזה כבר שנים רבות, לא מעט פעמים נתקלתי בשיחות ובדיונים בהם אנשים שטוענים שללמוד עם קורס דיגיטלי זה ממש לא כמו ללמוד עם מרצה בכיתה.
במאמר הזה אני רוצה ללמד אתכם איך אפשר ללמוד ולקבל את הידע שכל כך נדרש לכם באמצעות קורסים דיגיטליים. את העצות והטיפים הרבים שאני חולקת אני מביאה לכם דווקא כצופה. אני צרכנית של קורסים דיגיטליים ואת מרבית הידע שאני זקוקה לו כיום אני לומדת מקורסים דיגיטליים.

אז הנה טיפים מצופה מנוסה:
נתחיל מטיפים לבחירת הקורס שהכי מתאים לכם ויביא לכם הכי הרבה תועלת:
בחרו את הנושא שמעניין אתכם ואת התחום שנדרש לכם – יש היום שפע של קורסים ותכנים בעל נושא שבעולם. כולנו מוצפים בתכנים ומידע. תבחרו את מה שאתם באמת צריכים או רוצים ללמוד. כדי לא ללכת לאיבוד, בחרו את הנושא, תקראו את הסילבוס והשוו לקורסים אחרים באותו נושא ותבינו מה הכי נדרש לכם.

בחרו את היקף התוכן שמעניין אתכם – למה הכוונה? יש קורסים קצרים שמביאים מידע מתומצת ויש קורסים ארוכים שמביאים מידע מפורט ומעמיק. אם אין לכם צורך בידע ממש מעמיק, לכו על הקצר. אם יש לכם צורך בהרבה ידע, הבנה והעמקה – לכו על המפורט.

ודאו שהתוכן בקורס עדכני – ישנם קורסים שהתוכן בהם "ירוק עד". כלומר, מדובר בתכנים שנכונים ורלוונטיים תמיד אבל יש קורסים, בעיקר אלו שמדריכים על תוכנות או אתרים ורשתות חברתיות שבהם קצב השינויים גדול ולא תמיד הם עדכניים. אז חפשו מידע לגבי מועד הפקת הקורס ואפילו הגרסה עליה הוא מודגם.

בחרו את הפורמט שמתאים לכם – לקורסים דיגיטליים יש פורמטים רבים. למשל כאלו שהתכנים שבהם מוסברים באמצעות מצגת או כאלו שבהם מצולם רק המרצה, או גם וגם ועוד אפשרויות. על פי הנושא והתוכן וגם על פי האישיות שלכם, תתחברו יותר לפורמט מסוים ולכן בחרו כזה שנוח לכם לצפות בו.

בחרו קורסים עם שיעורים קצרים וממוקדים – הפורמט של שיעורים קצרים וממוקדים התפתח עם הזמן כחלק ממספר תובנות. תובנה אחת היא שהקשב והריכוז שלנו היום קצרים בהשוואה לעבר. אנחנו מסוגלים להתרכז ולקלוט כמות חומר בזמן קצר ולכן, כדי ללמוד ביעילות, בחרו קורסים שמחולקים לשיעורים רבים וקצרים. קורסים שמצולמים בהם שיעורים ארוכים, למשל של 45 דקות ושעה הם הרבה פחות אפקטיביים והרבה יותר מייגעים. תחשבו כמה אתם מסוגלים היום לשבת בשיעור בן שעה בלי להציץ בסלולרי ובאינטרנט ולהתעדכן במה שקורה בחדשות או ברשתות החברתיות. התובנה השנייה היא שהחלוקה לשיעורים קצרים וממוקדים מאפשרת למרצה לוודא שכל החומר והידע שהוא רצה להעביר אכן הוגדרו והוקלטו וזה מבטיח לכם שתקבלו קורס מקיף, עשיר ומקצועי. זה דווקא בניגוד לשיעורים ארוכים ומייגעים. ככל שקורס מחולק ליותר שיעורים קצרים, הושקעו בו יותר מחשבה, יותר מיקוד וזיקוק והובאו יותר דוגמאות והעשרות.

צפו בשיעורים חינמיים – קורסים רבים מציעים שיעור או מספר שיעורים שפתוחים לצפייה חינמית. תוכלו לצפות ולהבין האם מתאים לכם: שימו לב לפורמט, לאיכות הצילום ואיכות השמע, למרצה, לאינטונציה אבל בעיקר לתוכן. בסופו של דבר אתם באים לצרוך תוכן ולרכוש ידע.

שימו לב לחומרי העשרה – לקורסים רבים מצורפים חומרים כמו קבצים עם מידע או קבצי תרגול שתוכלו להוריד ולהשתמש בהם על פי הצורך. אל תשכחו להוריד, לשמור ולנצל אותם. הם חלק מהרכישה והתכולה של הקורס.

עכשיו נעבור לסדרת טיפים על אופן הלמידה היעיל ביותר באמצעות קורס דיגיטלי:
צפו בקצב שלכם – אף אחד לא רודף אחרכם, אף אחד לא נועל את הכיתה והמרצה לא ממהר ללכת הביתה. צפו בתוכן כמה שנוח לכם, כמה שאתם מרגישים שאתם מסוגלים ללמוד באותו רגע. מרגישים מרוכזים ושבא לכם עוד – תמשיכו. מרגישים שאיבדתם סבלנות או שהילדים מתחילים לריב ברקע אחד אם השני ומוציאים אתכם מהריכוז? תפסיקו ותחזרו בפעם אחרת. מבטיחה לכם שהקורס יחכה לכם.

יישמו ותרגלו במקביל – זה בעיניי אחד היתרונות הכי חזקים ומשמעותיים בלמידה באמצעות קורסים דיגיטליים. אם בקורס פרונטלי בכיתה אתם מקבלים מאסה של חומר בשעה, ברצף ובלי הפסקה, קורס דיגיטלי איכותי, שמחולק לשיעורים קצרים וממוקדים מאפשר לכם ללמוד יחידת נושא, לתרגל ואפילו ליישם במקביל. לעיתים ממש במהלך העבודה השוטפת. אם תטמיעו את העניין תבינו שקורסים הם ממש המדריכים האישיים והפרטיים שלכם שתוכלו לשלוף בכל רגע נתון ועל פי הצורך המיידי שלכם.

תלמדו עם אוזניות – לאוזניות יש אפקט שכמעט מכניס אותנו למימד אחר. גם השקט שהן יוצרות וגם התוכן שמועבר ישירות אלינו ולא לחלל מאפשרים להתרכז בלימוד בצורה יעילה יותר. מומלץ בחום.

פנו את הזמן – תמיד, אבל תמיד יש דברים לעשות. בין אם עבודה, כלים בכיור או להסיע את הילדים לחוגים. בדיוק כמו שהייתם דואגים לזמן פנוי כדי להירשם ולצאת מהבית לקורס פרונטלי, הגדירו ביומן זמנים ללמידה.

בחרו את המכשיר שנוח לכם ללמוד באמצעותו – אתם יכולים לצפות בקורסים מכל מכשיר. יש כאלו שנוח להם עם מסך גדול או לפטופ ויש עם המכשיר הסלולרי. קחו בחשבון שצפייה בקורס דיגיטלי באמצעות מכשיר סלולרי היא אפשרית אבל מדובר במסך קטן ולעיתים בצפייה מאומצת. אם מדובר בלמידה על תוכנות ואתרים אני ממליצה בחום ללמוד באמצעות מכשיר עם מסך גדול יותר, למשל לפטופ או מחשב שולחני.

בחרו את המקום שתוכלו להתרכז בו הכי טוב – אם בתנאים של הבית או המשרד לא מתאפשר לכם ללמוד, חפשו מקום אחר. זה יכול להיות במרפסת, בחצר, בפארק, בבית קפה, בית של מישהו אחר. תמצאו כבר. המלצה חמה מניסיון היא ללכת עם האוזניות והמכשיר לספרייה הציבורית שקרובה אליכם. בכל ספרייה יש מתחם עם שולחנות ואפילו כורסאות ובעיקר שקט שם. ממש סוג של תרפיה.

צפו שוב על פי הצורך – הסרטונים זמינים לכם אז אם לא הבנתם, חיזרו אחורה וצפו שוב. עבר זמן ואתם זקוקים למידע מסוים, חיזרו לקורס וצפו בתוכן שנדרש לכם. זוכרים את ההמלצה לבחור קורסים עם שיעורים קצרים וממוקדים – זה אחד היתרונות עבורכם, הצופים. תוכלו להקליק בדיוק על השיעור המתאים.

לימדו לבד ובקצב שלכם – קורסים דיגיטליים מאפשרים לכם את הגמישות ללמוד בכל זמן שמתאים לכם ולא על פי הזמן שנקבע על ידי המרצים בהתאם לשיקולים שלהם. תוכלו ללמוד את כמות התוכן שנוח לכם לקלוט בזמן מסוים ולחזור וללמוד אותו שוב ושוב על פי הצורך.

ואם כבר ללמוד בקצב שלכם, אז תבחרו את מהירות הצפייה – זה טיפ לגמרי מפתיע אבל אם אחד היתרונות הגדולים הוא לימוד אישי ולבד אז הטכנולוגיה מאפשרת, תלוי במערכת בה הקורס הועלה, לצפות בתוכן במהירויות שונות. אפשר ללכת על מהירות איטית במיוחד ומהירה במיוחד. אני אגלה לכם סוד, שפעמים רבות הן מתוך הרגל והן בגלל אילוצי זמן אני צופה בשיעורים במהירות כפולה. נכון, זה נשמע מצחיק בהתחלה, כמו ללמוד מהצי'פמנקס למי שמכיר אבל כשהאוזן מתרגלת זה מאפשר הספק כפול.

ועוד שני טיפים סודיים שקצת סותרים אחד את השני:
האחד הוא למדו על פי הסדר. יש קורסים שהצפייה בשיעורים תפתח על פי הסדר שבו הם מוגדרים ויש קורסים בהם כל השיעורים נפתחים מיד לצפייה. בין אם כך או כך, תשתדלו לצפות על פי הסדר כי לרוב יש לו משמעות. יש שיעורים שמבוססים של ידע או מידע כמו מונחים והסברים שהובאו בשיעורים מוקדמים יותר.
הטיפ השני טיפה סותר אותו אבל רק טיפה – לעיתים תבחרו לדלג על שיעורים וזה לגמרי בסדר! זה בעיניי אחד היתרונות הגדולים של הפורמט הדיגיטלי בהשוואה לפרונטלי. אם נושא מסוים ידוע לכם או שאין לכם בו צורך אז חבל על הזמן. דלגו עליו או צפו בו ברפרוף.
זכרו שקורסים דיגיטליים פופולריים היום יותר מתמיד, הולכים ותופסים יותר ויותר תאוצה ומחליפים את שיטות הלימוד המסורתיות ולכן, כדי לרכוש עוד ועוד ידע ולהישאר עדכניים, כדאי להתרגל למדיה הזו. לפי הסטטיסטיקות, כבר היום אנחנו צופים עשרות שעות בחודש בסרטונים אז בסופו של דבר, אנחנו כבר די רגילים.

חשוב גם לזכור שקורסים דיגיטליים רבים נמכרים במחירים עממיים ושווים לכל נפש והם זולים משמעותית מהמקביל הפרונטלי שלהם.

 
וחוץ מזה, מתי באמת ישבתם בכיתה בזמן האחרון?

לימוד נעים ובהצלחה!

מיכל ליטבק

ליווי ברמת צעד-צעד לפיתוח קורס דיגיטלי - החל מהרעיון ועד המוצר המוגמר. השירות כולל פיצוח ופיתוח תוכן, הכנת מצגות נלוות, הקלטה ועריכה.

מעוניינים לשמוע עוד על פתרונות לפיתוח מוצרי תוכן שאנו מספקים?

השאירו פרטים וניצור עמכם קשר למידע נוסף

תוכלו למצוא אותנו:

דילוג לתוכן